Fra ide til paper prototype

Her kan du læse om nogle af de tanker jeg havde da jeg startede mine første skitser. Dette er inden rentegningen der blev grundlaget for mine digitale tegninger.

Ønsker du at se hvordan de færdige elementer blev kan du med fordel kigge på min assetliste her


De første tanker

Min første tanke med spillet var at det skulle være et whack-a-mole type spil. Da jeg skulle finde på selve temaet gik jeg derfor igang med at tænke på hvem en "fjende" kunne være som skulle hoppe frem fra sit skjul.

Der var både tanker om aliens der skulle fange køer, men i sidste ende forelskede jeg mig i den klassiske søde kliché om at store elefanter er bange for små mus.

Klichéen om selve spilideen inspirerede mig til det der skulle blive spilnavnet; nemlig mus i elefanthus. Det var oplagt fordi det rimer og det ligesom en kliche godt kan føles lidt "kikset".

Efter beslutningen om designet blev taget gik jeg igang med mine skitser, hvor inspirationen for scenen blev elefanthuset i Københavns Zoo.

billede af skitse ideer

skitser


Figur-skitser

billede af skitse elefant

Elefanten

Elefanten var, sammen med musen, en central rolle for spillet. Uden disse to figurer går konceptet tabt. Derfor var det også dem jeg brugte længst tid på.

Udfodringen var hele tiden at holde stilen som owen dawey, som benytter sig meget af 2D, hvilket giver et dukke-agtigt udtryk, uden at det kom til at se for "dødt" ud.

Musen

Musen er hovedrollen i spillet og skulle se meget sød og blød ud i sit udtryk, netop for at understrege hvor søde og "uskyldige" de er samt hvor lidt elefanten burde frygte dem.

I starten blev de meget runde og tykke, men jeg endte ud med et slankere og mere aerodynamisk udtryk for at de også kunne se hurtige ud.

billede af skitse mus
billede af skitse fugle

Fugl(ene)

De to fugle i mit spil skulle have to forskellige udtryk.

Den første var en due og skulle have et meget "dumpappet" udtryk. Derfor måtte den også gerne se lidt dukke-agtig ud, som om den ikke er til stede mentalt.

Papegøjen

Papegøjen skulle være flot og prangende netop for at distrahere brugeren til at ville klikke på den.

Tanken var at man skulle få strafpoint (-1 mus) fordi en mus ville nå at slippe væk mens man tog sig tid til at fange den. Derfor legede jeg i starten meget med vingerne.

billede af skitse papegoje

Scenen

billede af spillescene

Inspirationskilden til scenen var elefanthuset i Københavns Zoo. Jeg havde allerede bagrund, mellemgrund og forgrund i tankerne

Skærme

I starten havde jeg primært fokus på min titelskærm, hvor inspirationen var det meget klassiske cirkusagtige udtryk med den stribede baggrund og det kaotiske udtryk.

skitse af titelskaerm

Paperprototype


Efter skitserne til figurerne gik jeg igang med skitserne til min paper prototype, der senere skulle blive min paper prototype.

Fra skitse:

ide skitse

til paper prototype:

figurer i hop

Scenen: Elefanthuset i Zoo. Elefanten er en del af baggrunden/scenen og vil ikke være klikbar.

Mus, fugle og papegøjer vil alle hoppe op og ned, i forskelligt tempo/mønster så ikke alle dyr er fremme på én gang. Det er meningen at høet skal gemme dem når de ikke titter frem fra deres skjul.

mus i spring
mus gemmer sig

Figur elementer:

figur elementer

Fra venstre mod højre: papegøje, "due", "mejse", meget vred mus, sur mus, glad mus. De forskellige mus skal forvirre spilleren så det bliver sværere.

Spil-struktur:

Point

Der er 8 mus i alt, du skal fange alle 8 for at vinde spillet.

Fanger du en mus får du ét point for at symbolisere den ene mus som du har fanget.

point system

Fuglene og liv

Man mister liv ved at fange elefantens venner, nemlig fuglene der kommer og besøger elefanten

billede af fugl
billede af liv
billede af liv mistet

Papegøjen

Papegøjen er en fugl men agerer "joker" og giver minus point da en mus slipper væk pr. papegøje.

paper protoype

Tidstagning

I øverste hjørne vil der være en elefant med et trist udseende. Det symboliserer elefantens panik-måler og hvis den når at blive fyldt helt ud (blive rød) vil man tabe spillet. Når man at fange alle 8 mus inden elefanten går i panik vil man vinde spillet.

Elefantens panik-måler er altså i stedet for en nedtælling af tiden.

tidstagning ikon
ikke mere tid