Dokumentation
Under mit arbejde med spillet har der været en del planlægning af spillet, allerede inden jeg gik igang med at kode. Det startede ud med et aktivitetsdiagram der blev grundlaget for den videre udarbejdelse til state machine diagrammet
Ønsker du at læse og lære processen fra ide til de første tegnede skitser, skal du klikke her
Aktivitetsdiagram
Statemachine diagram(mer)
Senere i processen blev aktivitetsdiagrammet udvidet til et såkaldt state machine diagram hvor man i større detalje beskriver processerne fra man går ind i browseren til man genstarter spillet igen.
Her skulle man blandt andet nedskrive de forskellige klasser man havde givet i sin kode, så vi på den måde senere kan gå tilbage og kigge på vores state machine diagram og forstå vores kode bedre efter længere tid hvor vi ikke har kigget på den.
Under min planlægning af det første state machine diagram fandt jeg ud af at de navne jeg havde planlagt ikke var lige så gode i praksis som først antaget. Derfor blev jeg nødt til at rette i mit diagram for at det matchede den kode og de klasser jeg havde brugt.
State machine diagram v1
- States tilføjet i forhold til aktivitetsdiagram
- Navne på funktioner skrevet ind i diagram
- Hvad der skal ske inde i funktionen er skrevet ind i diagrammet
- spilelementer hedder ikke længere fugl, men f.eks. "clickFuglHandler"
- Lyde ikke skrevet på
State machine diagram v2
- Navne rettet til så de passer til min kodes classes
- If-sætning tilføjet under "ClickMusHandler"
- Lyde indsat med korrekte navne og i korrekt rækkefølge ift. mit javascript
- PosArray tilføjet
- Genstartsknapper ændret navn
- Afslut knap der fører til website tilføjet til slutskærme
Udvidet styletile og moodboard
Moodboard
Min inspirationskilde til det designmæssige blev owen dawey og hans meget legen med de geometriske former for at skabe liv til figurer der ellers kan se "døde" ud. Han arbejder primært med 2D men benytter sig af små detaljer for at give et hint om 3D.
Dette udtryk elsker jeg da det bryder en konvention og gør det på den helt rigtige måde.